PHOTO: European Union 2025.
PHOTO: European Union 2025.

Posodobitev pravil o vozniškem dovoljenju EU za večjo varnost v cestnem prometu

· Vozniško dovoljenje bo veljavno 15 let.

· Vozniki začetniki bodo imeli vsaj dveletno poskusno dobo.

· Novo digitalno vozniško dovoljenje bo lahko nadomestilo dosedanje fizično vozniško dovoljenje.

· Ne bo se več mogoče izogniti prepovedi vožnje, izrečeni v tujini.

Poslanci Evropskega parlamenta so podprli spremembe pravil o vozniškem dovoljenju EU, s katerim se uvajajo določbe o voznikih začetnikih, digitalno vozniško dovoljenje in čezmejna prepoved vožnje.

Evropski parlament je v torek odobril posodobitev pravil o vozniškem dovoljenju EU, da bi izboljšali varnost v cestnem prometu in zmanjšali število trčenj. Na cestah EU namreč vsako leto življenje izgubi skoraj 20.000 oseb.

Nove zahteve glede usposabljanja

Vozniški izpit za pridobitev vozniškega dovoljenja bo zdaj moral zajemati znanje o tveganjih, povezanih z mrtvimi koti, sistemih za pomoč voznikom, varnem odpiranju vrat in tveganju nepozornosti zaradi uporabe mobilnih telefonov. Kot so zahtevali poslanci Evropskega parlamenta, bo pri novih zahtevah glede usposabljanja in preizkušanja večji poudarek na ozaveščanju o tveganjih za pešce, otroke, kolesarje in druge ranljive udeležence v prometu.

Veljavnost in zdravniški pregledi

Vozniška dovoljenja za motorna kolesa in osebne avtomobile bodo veljala 15 let. Države članice lahko njihovo veljavnost omejijo na 10 let, če se vozniško dovoljenje uporablja tudi kot nacionalna osebna izkaznica. Vozniška dovoljenja za tovornjake in avtobuse bodo veljavna pet let. Države članice EU lahko skrajšajo obdobje veljavnosti za voznike, stare 65 let ali več. Ti imetniki dovoljenja bodo tako morali pogosteje opravljati zdravniške preglede ali osvežitvene tečaje.

Preden se vozniku prvič izda vozniško dovoljenje ali ko zaprosi za podaljšanje, mora opraviti zdravniški pregled. Pri pregledu se med drugim preverita vid in stanje srčno-žilnega sistema. Države članice EU se lahko odločijo, da bodo namesto zdravniškega pregleda vozniki osebnih avtomobilov ali motornih koles izpolnili obrazec o samooceni ali uporabili kak drug nacionalni sistem ocenjevanja zmožnosti za vožnjo.

Vozniki začetniki in vožnja kandidatov za voznika s spremljevalcem

V pravilih EU bo prvič določena vsaj dveletna poskusna doba za neizkušene voznike. Zanje bodo veljali strožja pravila in sankcije v primeru vožnje pod vplivom alkohola ter neuporabe varnostnih pasov ali sistemov za zadrževanje otrok v vozilih.

Poleg tega bodo lahko vozniško dovoljenje (za kategorijo B) pridobili že 17-letniki, a bodo do 18. leta smeli voziti le v spremstvu izkušenega voznika.

Ker primanjkuje poklicnih voznikov, bodo lahko v skladu z novimi pravili vozniško dovoljenje za vožnjo tovornjaka (za kategorijo C) pridobili že 18-letniki, za vožnjo avtobusa (za kategorijo D) pa 21-letniki, če bodo imeli spričevalo o strokovni usposobljenosti. V nasprotnem primeru bodo morali biti vozniki za vožnjo teh vozil stari 21 oziroma 24 let.

Mobilna vozniška dovoljenja

V skladu z novimi pravili naj bi glavna oblika vozniških dovoljenj v Evropski uniji sčasoma postalo digitalno vozniško dovoljenje, dostopno na mobilnem telefonu. So pa poslanci Evropskega parlamenta poskrbeli, da bodo imeli vozniki pravico, da zaprosijo za vozniško dovoljenje v fizični obliki. To bi moralo biti izdano brez nepotrebnega odlašanja in načeloma v treh tednih.

Prepoved vožnje

Da bi zmanjšali pojave vožnje, ki ogroža varnost v prometu, v tujini, bo država članica EU, ki je izdala vozniško dovoljenje, obveščena o odvzemu, začasnem odvzemu ali omejitvi pravice do vožnje v tujini. S tem bo zagotovljeno čezmejno izvrševanje kazni. Nacionalni organi se bodo morali brez nepotrebnega odlašanja obveščati o odločitvah o prepovedi vožnje, povezani z najhujšimi prometnimi prekrški, vključno z vožnjo pod vplivom alkohola ali mamil, vpletenostjo v prometno nesrečo s smrtnim izidom ali prekomerno prekoračitvijo dovoljene hitrosti (npr. za 50 km/h hitrejša vožnja, kot je omejitev hitrosti).

Izjavi

Poročevalka Evropskega parlamenta za vozniška dovoljenja Jutta Paulus (Zeleni, Nemčija) je povedala: „ Do leta 2030 bo nova evropska direktiva o vozniškem dovoljenju uvedla digitalno vozniško dovoljenje, hkrati pa državljanom omogočila popolno svobodo izbire med aplikacijo in fizično kartico. Vozniški izpit bo vseboval več elementov za varnost pešcev in kolesarjev. Prostovoljci, kot so gasilci in reševalci, bodo imeli lažji dostop do vožnje reševalnih vozil, nova pravila o usposabljanju in priznavanju pa bodo poklice v prometu naredila privlačnejše in dostopnejše. Državljani po vsej Evropi bodo neposredno čutili te oprijemljive izboljšave.“

Poročevalec Evropskega parlamenta za prepoved vožnje Matteo Ricci (S&D, Italija) je poudaril: „Danes je bil narejen pomemben korak naprej pri izboljšanju varnosti v cestnem prometu. Z uvedbo jasnejših in učinkovitejših meril za odvzem vozniškega dovoljenja v primerih hudih kršitev ne ščitimo le odgovornih voznikov, ampak celotno skupnost. Močnejši in učinkovitejši sistem nadzora in izvrševanja bo pomagal preprečevati nesreče in reševati življenja.“

Naslednji koraki

Nova pravila bodo začela veljati dvajseti dan po objavi v Uradnem listu Evropske unije. Države članice EU bodo imele tri leta časa, da te nove določbe prenesejo v nacionalno pravo, nato pa še eno leto, da se pripravijo na njihovo izvajanje.

Ozadje

Revidirana pravila o vozniškem dovoljenju EU so del svežnja o varnosti v cestnem prometu, ki ga je Komisija predstavila marca 2023. Z njim namerava izboljšati varnost vseh udeležencev v prometu in se čim bolj približati cilju, da do leta 2050 ne bi bilo več smrtnih žrtev v cestnem prometu EU („Vizija nič“)

über evropskeno

Siehe auch

Poslanci Evropskega parlamenta podpirajo posodobitve predpisov EU o vozniških dovoljenjih za večjo varnost v cestnem prometu

– Samoocena sposobnosti za vožnjo – Najmanj dveletno poskusno obdobje za voznike začetnike – Vozniška …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *